كنترل و بازرسی دیگ های بخار

نصب دیگ های فولادی
نصب ، راه اندازی و بهره برداری از دیگ های بخار
آبان ۲۵, ۱۳۹۷
طراحی و ساخت دیگ های بخار
طراحی و ساخت دیگ های بخار
آبان ۲۹, ۱۳۹۷

كنترل و بازرسی دیگ های بخار

مقاله پیش رو در مورد توضیح كنترل و بازرسی دیگ های بخار می باشد که به صورت کامل در مورد آن بحث خواهیم نمونپد تا آخر مقاله با ما همراه باشید

کنترل دیگ بخار و دیگ رو غن داغ

در یک سیستم کنترل اتوماتیک دیگ بخار و دیگ رو غن داغ ، می توان از سیستمهای هوای فشرده ، الکتریکی و کامپیوتری استفاده کرد .امروزه در تمامی دیگ های بخار کشور از مخلوط هر سه سیستم یاد شده با حافظه مرکزی یا رایانه مرکزی استفاده می شود .

در گذشته از سیستمهای زیر برای کنترل دیگ بخار استفاده می شد :

  • سیستم Boiley که بوسیله سرومکانسیم با هوای فشرده کار

می کند .

  • سیستم kent که بطور الکتریکی کار می کند .
  • سیستم Electroflow که ترکیبی از کنترل هیدرولیکی و الکتریکی.

سیستم کنترل دیگ بخار ، پارامترهای مهمی را برای پایداری کارکرد دیگهای بخار کنترل می کند تا تولید بخار دچار اختلال نشود . در ادامه به توضییح مهمترین پارامتراهایی که کنترل می شوند می پردازیم :

 کنترل فشار

برای حفظ راندمان دستگاه اساس بر این است که فشار بخار در مقدار   طرح شده ثابت بماند . دستگاه اندازه گیری فشار بحرانی ، فشار سنجی بسیار دقیق است که تغییرات تا حدود چند دهم بار را نشان می دهد که این دستگاه اغلب در محوطه دیگ بخار نصب می شود .

طرحهای دیگ بخار در عمل بسیار حساس هستند . به طوری که در مقابل هر تغییری در   شرایط هوای ورودی و سوخت حساسیت نشان می دهند . در دیگهای کم حساس که پاسخ زمانی آنها سریع نیست ، هنگام تنظیم دیگ ، مسئول بهره بردارباید پیش بینی های زیادی برای تغییرات فشار صورت دهد .

هماهنگی بین اپراتوراتاق کنترل و تنظیم کننده سوخت همراه با پیش بینی دقیق ، منتج به نگهداری فشار بخار در یک حالت دائمی و ثابت می شود . اما چنان که گفته شد ، در سیستمهای رایانه ای ، این کار به وسیله رایانه ها عملی می شود .

کنترل درجه حرارت بخار :

درجه حرارت بخاری که در دیگهای بخار نیروگاهها به کار برده می شود ، بسیار بالا و در حدود 535-540˚C است . این دما اگر به خوبی کنترل نشود و افزایش یابد ، به سوپرهیترها ، ری  هیترها و سایر مبدلهای حرارتی ممکن است آسیب جدی وارد شود .

یکی ا زراههای کنترل دما در سوپر هیترها و ری هیترها ، توسط قسمتی   به نام دی سوپر هیتر و دی سوپرهیتر و ری هیتر صورت می گیرد. که قبلا به آن اشاره شده است.

از دیگر راههای کنترل دما در سوپر هیتر ها و رئ هیترها ، تقسیم بندی   آنها می باشد . یعنی سوپر هیترها را در چند مرحله می سازند و به طور سری قرار می دهند. مثلا سوپر هیتر دما پایین ، دما متوسط و دما بالا .

همچنین از دیگر روشهای کنترل دما در دیگ بخار و متعلقات آن ، استفاده از فن گردشدهنده مجدد دود یا G.R.Fan است .این فن قسمتی از دود خروجی از کوره را دوباره در داخل کوره سیرکوله می کند .

 کنترل سوخت و هوا

کنترل مقدار سوخت و به تبع آن ، کنترل هوای لازم برای احتراق ، از بار توربین تبعیت می کند . با بارگذاری بیشتر روی توربین نیاز به سوخت بیشتر خواهد بود . سیستم کنترل مرکزی نیروگاه فرمان لازم را به شیرهای سوخت رسانی جهت بیشتر شدن سوخت می دهد و به تبع آن، هوای مورد نیازازسوی فن های دمنده هوا به سمت Whnd Box مشعلها جاری خواهد شد .

کنترل آب تغذیه

با تغییرات سریع بار ، رساندن آب تغذیه در واحدهای بزرگ نیروگاهی از مسائل اساسی و حیاتی به شمار می رود . زیرا افزایش بار توربین ، منجر به نیاز بیشتر دیگ به آب تغذیه می شود و برعکس ، در کاهش بار نیاز به آب کمتر خواهد شد . این موضوع آنقدر اهمیت دارد که سیستم کنترل مرکزی ، بخار لازم جهت پاسخگویی به بار شبکه را در حد اکثر 30 ثانیه تامین نماید . پس لازم است که سیستمهای کنترل آب تغذیه ، سرعت پاسخ دهی بسیار تندی ، به خصوص در صورت قطع آب تغذیه ، از خود نشان دهند . بدین خاطر در اغلب واحدهای بزرگ نیروگاهی ، سیستم کنترل سه کمیتی به کار گرفته می شود که آن سه کمیت عبارتند از : جریان بخار ، جریان آب و سطح آب در درام یا فشار درام .

 

بازرسی اساسی سالیانه دیگ های بخار

برنامه بازرسی سالیانه دیگ های بخار باید شامل موارد زیر باشد :

  • بازرسی دیگ و متعلقات آن
  • مرور آنچه که بوسیله اپراتورها ثبت شده است
  • بازرسی و تمیزکاری مشعل
  • گشودن درب جلویی و بازبینی آجرهای نسوزو تعمیر آنها در صورت لزوم
  • بستن و آب بندی درب جلویی دیگ با واشر نو ، در صورت لزوم
  • گشودن درب عقبی و بازبینی آجرهای نسوز و تعمیر آنها در صورت لزوم
  • بستن و آب بندی درب عقبی دیگ با واشر نو ، در صورت لزوم
  • تمیز کاری و خلاء سازی سمت آتشخوارولوله دود(Breeching )
  • بازبینی سمت آب دیگ از نظر رسوب گرفتگی ، خوردگی و دیگر ضایعات
  • خارج کردن ، بازکردن ، بازبینی و تمیز کردن شیر قطع کن سطح آب پایین ( Cut off Valve )
  • تمیز کردن سیستم پودرکننده هوا ( Air Atomizing System ) شامل منبع ، کمپرسور و…
  • تعویض همه واشرهای دریچه بازدید و آدم رو
  • بررسی کارکردکنترل ها ، همبند ها ( Inter Locks ) و تنظیمات مربوط در صورت لزوم
  • بررسی کارکرد بادزن ها
  • بررسی کنترل های آب تغذیه
  • روشن کردن مشعل و راه اندازی دیگ و نشت یابی درها در صورت امکان
  • بررسی کیفیت احتراق و تنظیم آن در صورت لزوم
  • بازنگری نتایج بازرسی و بحث بر روی هر موردی که نیاز به تعمیر دارد و بهبود هر چه که لازم است

این بازرسی ها بر اساس ضرورت می تواند روزانه ، هفتگی ، ماهانه ، شش ماهه و یا سالانه انجام شود .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس - بخش فروش