دیگ یا هیتر روغن داغ

شرکت آذر دما گستر
تولید کننده انواع دیگ بخار
خرداد ۱۰, ۱۳۹۷
قیمت دیگ بخار و محاسبه آن در کیفیت
خرداد ۱۸, ۱۳۹۷

دیگ یا هیتر روغن داغ

دیگ یا هیتر روغن داغ

دیگ یا هیتر روغن داغ

در تاین مقاله میکوشیم تا توضیحات کافی در مورد دیگ یا هیتر روغن داغ را عنوان کنیم ، دیگ یا بویلر صنعتی در حالت کلی به هر وسیله یا دستگاه تبادل حرارت که سبب انتقال دما از یک سیال بسیار داغ به یک سیال سردتر می شود ، اطلاق می گردد.

دیگ یا هیتر روغن داغ نیز در حالت عمومی نیز شامل همین تعریف می شود ولیکن بصورت اختصاصی تر می توان گفت که دیگ روغنداغ یک مبدل انتقال حرارت بین پلاسمای بسیار داغ مشعل و سیال داغ روغن می باشد.

یک دیگ روغن به عنوان قلب تپنده یک سیستم انتقال حرارت با سیال روغن داغ بوده و در این مدار گردشی نقش اصلی تولید حرارت را به عهده دارد و لذا نحوه طراحی و ساخت آن از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

ساختمان اصلی یک دیگ و هیتر روغن داغ از قسمت های ذیل تشکیل شده است

پوسته و بدنه Shell and Body) .1 )

کوئل های حرارتی Heating Coil ) .2 )

درب ها و پایه ها Door And Skid ) .3 )

هیتر یا دیگ روغن داغ برای کارکرد صحیح در مسیر سیرکوله روغن  باید دارای تجهیزات و لوازم به شرح ذیل باشد

  1. پمپ سیرکوله با هد و دبی محاسبه شده که دارای سیل نسوز می باشد.

2. مشعل یا برنر که بسته به نوع سوخت مصرفی گازسوز،گازوئیل سوز و مازوت یا دوگانه و سه گانه می باشد

3. منبع انبساط جهت کنترل انبساط حجمی روغن

4. منبع ذخیره روغن

5. پمپ پرکن خط.

6. تابلو و ومدار فرمان

7. تجهیزات کنترلی

8. شیرآلات و اتصالات

(سيستم گرمايش روغن داغ ) اويل هيتر

ديگ روغن داغ يا اويل هيتر ، از حيث اصول كار دستگاهي است شبيه بويلر و ديگ بخار و بويلر و ديگ آبگرم ، كه سطوح تماس مورد نياز ، براي انتقال حرارت بين دو سيال  مختلف كه يكي از آنها گازهاي داغ حاصل از احتراق سوخت در مشعل مي باشد را ايجاد مي نمايد .

در سيستم يك  ديگ روغن داغ ،  گازهاي داغ حاصل از احتراق سوخت كه از دماي بالايي برخوردار مي باشند ، سيال بسيار گرم (گرما دهنده ) را تشكيل مي دهند و همچنين روغن حرارتي مخصوص كار در دماي بالا  كه در داخل لوله كوئل شده در گردش مي باشد  ، سيال سرد ( گرما گيرنده ) را تشكيل مي دهد و اين روغن دائماً در حال سيركوله مي باشد تا دماي مورد نياز را به مبدل هاي حرارتي قسمت اپراتور مصرفي انتقال دهد .

براي كاركرد صحيح سيستم گرمايش روغن ،همانطور كه در تصوير ذيل مشخص شده است وجود تجهيزات ذيل الزامي مي باشدكه مختصراً توضيح داده مي شود

اجزاء مختلف خط روغن داغ

  1. اویل هیتر یا دیگ روغن
  2. خط لوله انبساط
  3. منبع انبساط
  4. پمپ سیروکولاتور
  5. شیر کنترل فشار
  6. مصرف کننده یا اپراتور
  7. مخزن ذخیره روغن
  8. پمپ تغذیه
  9. جداکننده گاز
  10. قسمت کنترل یا تابلو برق

دیگ روغن داغ يا اويل هيتر

ديگ روغن داغ يا بويلر روغن داغ دستگاهي است كه با ايجاد سطح حرارتي لازم براي تماس روغن در حال گردش با گازهاي داغ حاصل از احتراق سوخت مشعل ، سبب انتقال حرارت به سيال درگردش مي گردد

اجزا ديگ روغن شامل :

بدنه يا شل ، كوئل هاي لوله اي حلقوي ، و درب و سطوح ايزوله شده مي باشد

مجهز به يك دستگاه مشعل متناسب با سوخت مصرفي بوده كه توسط تابلو فرمان كنترل مي گردد. يك ديگ روغن داغ

منبع انبساط سيستم روغن داغ

اين تجهيزات جهت جبران انبساط حجمي روغن در سيستم گرمايش روغن داغ لحاظ مي گردد كه ظرفيت اين مخزن انبساط با توجه به نوع روغن مصرفي و با توجه به توصيه كارخانه توليد كننده روغن حرارتي ، حداقل در حدود 40 %  از حجم كل روغن در نظر گرفته مي شود

پمپ سيركولاتور سيستم روغن داغ

جهت گردش روغن در ديگ روغن داغ و اپراتور يا مصرف كننده حرارتي ، از پمپ مخصوص كه توانايي كار در دماهاي بالا (تا 400 درجه) را دارد به  عنوان پمپ سيركولاتور استفاده مي گردد كه اين پمپ با الكتروموتور متناسب با آن كوپله شده است

مصرف كننده يا اپراتور

روغن داغ سيركوله شده وارد كوئل ها و مبدل هاي حرارتي مخصوص مي گردد به نحوي كه امكان جذب و انتقال حرارت به مصرف كننده ميسر گردد وطراحي اين قسمت در سيستم هاي گرمايشي بسته به نوع كاربرد متفاوت خواهد بود

مخزن ذخيره روغن و پمپ تغذيه

براي تامين كسري روغن مورد نياز در سيستم گرمايش روغن داغ  و همچنين تخليه روغن از مخزن ذخيره استفاده مي گردد كه ظرفيت مورد نياز  اين مخزن با توجه به حجم روغن مورد نياز و پيش بيني تخليه اضطراري روغن ،توسط طراح يا سازنده سيستم پيشنهاد مي گردد.و پمپ تغذيه نيز براي پمپاژ روغن به سيستم از مخزن ذخيره مورد استفاده قرار مي گيرد

تجهيزات كنترل فشار و دما و جريان و جداكننده گاز از روغن

اين تجهيزات به نحوي در سيستم طراحي مي گردند كه ايمني و كاركرد صحيح آنرا كنترل نمايند و بسته به نوع سيستم و حساسيت هاي ايمني خط روغن داغ توسط اجرا كننده سيستم گرمايشي يا طراح ماشين ساز لحاظ مي گردند.و جداكننده گاز نيز براي جلوگيري از اختلال در سيستم سيركوله روغن داغ و ايجاد صدمات به تجهيزات ، در مسير قرارداده مي شود

تابلو برق يا پنل كنترل و فرمان

اين قسمت جهت كنترل سيستم گردشي و كاركرد مشعل ديگ روغن داغ استفاده ،كه توسط سازنده ديگ ارائه مي گردد

مزاياي ديگ روغن داغ نسبت بويلر بخار

در سيستم هاي گرمايشي صنعتي و غير صنعتي عموما استفاده از آب و بخار بسيار رايج مي باشند به عنوان مثال مي توان به استفاده ازسيستم گرمايش با ديگ آبگرم و آبداغ در ساختمان ها و يا به استفاده ازسيستم هاي گرمايش مستقيم و غير مستقيم بخار در صنايع غذايي ، اشاره كرد.

وليكن همه مي دانيم كه زماني كه دماي بالايي نياز داشته باشيم

(مثلاً حدود 300 درجه )، سيستم آبداغ به دليل محدوديت هاي فني طراحي و غيره ، به هيچ وجه جوابگو نخواهد بود و سيستم گرمايش ديگ هاي  بخار

نيز در صورتي اين دما را تأمين خواهد كرد كه در فشار بالايي (حدود 85 بار ) كار كند .

از طرفي استفاده از سيستم بخار در چنين فشار كاري علاوه بر اينكه به  كارفرما  در خصوص تهيه و اجراي سيستم و  همچنين كاربري و نگه داري آن هزينه هاي گزافي را تحميل مي نمايد ، در خصوص  ايمني سيستم  و تجهيزات به كار رفته ، نيز  مشكلات فراواني را ايجاد خواهد كرد.

لذا بهترين گزينه براي اين مشكل و كاهش هزينه ها  استفاده از سيستم ديگ روغن داغ يا اويل هيتر مي باشد.

ديگ روغن داغ دستگاهي است كه سبب گرمايش مستقيم  روغن حرارتي مخصوص در كوئل هاي طراحي شده داخل بويلر روغن مي گردد و اين روغن داغ شده در يك سيكل بسته ، دائماً در حال سيركوله مي باشد.

در سيستم گرمايش با استفاده از روغن داغ رسيدن به دماي 300 درجه و بالاتر (تا 400 درجه ) امكان پذير مي باشد و با توجه به پيشرفت هاي صورت گرفته در خصوص توليد اين محصول ، امكان طراحي و توليد و اجراي سيستم با بالاترين راندمان حرارتي نيز مهيا گرديده است.

در نمودار ارائه شده در ذيل شما مي توانيد مقايسه رنج  دماي كاري روغن ، آب گرم و بخار را با  يكديگر  مشاهده نموده و اطلاعات مفيدي  را در اين خصوص كسب نماييد .

مزيت و برتري سيستم گردش روغن داغ (ديگ روغن داغ)  نسبت به سيستم بخار ديگ بخار

سيستم گردش ديگ روغن داغ از اين  توانايي برخوردار مي باشد كه در فشار كار اتمسفر دمای بالاتر از 350 سانتي گراد  داشته باشد

يكي ديگر از امتياز هاي مهم در سيستم ديگ روغن داغ ،  سهولت در تعیین و كنترل درجه حرارت دلخواه  مي باشد .

مزيت ديگر و با اهميت در سيستم ديگ روغن داغ نسبت به ديگ بخار ،

عدم نیاز به تجهیزات مورد نیاز برای بهسازي  آب دیگ بخار مانند دستگاه

و سختی گیر مي باشد   دی اریتور

يكي ديگر از فاكتورهاي مهم در  بهره وري و  از مزاياي ديگر سيستم ديگ روغن داغ نسبت به بخار ، عدم از دست دادن دما به جهت کندانس شدن مي باشد .

در سيستم ديگ روغن داغ  ما بسيار كمتر ، شاهد مشكلات ناشي از خطر خوردگی و خطر خسارتهای مربوط به رسوب زدایی مي باشيم (اگر دستورالعمل هاي فني رعايت گردند به ندرت اتفاق مي افتند ).

در استفاده از سيستم ديگ روغن داغ ما هزینه های پایین تري در خصوص  تعمیرات و نگهداری پرداخت خواهيم كرد.

در سيستم ديگ روغن داغ ما شاهد كار كرد آرام  (بدون ایجاد سر و صدا)  مي باشيم .

و در نهايت يكي ديگر از مزاياي مهم  استفاده از سيستم ديگ روغن داغ ، کارکرد آسان و عدم نیاز به تجهیزاتی مانند تله بخار و غیره مي باشد.

ديگ روغن داغ يا اويل هيتر به دليل وجود دو عامل همزمان  گردش سيال  و  انتقال حرارت در آن بايستي حداقل از دو جهت مورد تحليل فني مهندسي قرار گيرد

اصول حاكم در مكانيك سيالات

اصول حاكم در انتقال حرارت

هر چند عوامل ديگري مانند خواص شيميايي و فيزيكي روغن حرارتي و موارد ديگر ، نيز در كاركرد صحيح اين دستگاه نقش موثر خواهند داشت .

در عين حال در بويلر هاي روغن داغ ارائه شده در مشهد بويلر علاوه بر رعايت و بهره جستن از اصول فني مهندسي ، تجربه بالاي 35 سال اجرا و توليد ، از موارد تمايز نسبت به خيلي از توليد كنندگان ديگر مي باشند .

مشخصات كلي ديگ روغن داغ (اويل هيتر)

طرح دیگ روغن داغ ارائه شده مطابق طرح تاييد شده آلماني مي باشد

ديگ روغن داغ به نحوي طراحي شده است كه به صورت سه پاس حرارتي واقعي باشد

با توجه به تقاضاي مشتري و يا نيازهاي فني به صورت افقی يا  عمودی قابل ارائه مي باشد

کوئل ديگ از نوع كوئل هاي دولایه و توليد شده از لوله های آلياژی آتشخوار مي باشد

هر چند در حال حاضر هيچ استاندارد ملي براي ديگ روغن داغ تدوين نشده است وليكن استفاده از اصول فني ارائه شده در استاندارد هاي بين المللي معتبر و مورد تاييد مانند استاندارد آلماني نامبرده در ذيل در توليد اين بويلر مرسوم مي باشد

DIN 4754 – Heat transfer installations working with organic heat transfer fluids – Safety requirements, test – Standard

درجه حرارت کار ديگ روغن داغ از  150 الی 350 درجه سانتی گراد  قابل دستيابي مي باشد (دماي بالاي 300 درجه فقط با تجهيزات مورد نياز و لوازم ايمني ديگر امكان پذير مي باشد وليكن به دليل بالا رفتن استهلاك تجهيزات توصيه نمي گردد

مشخصات لوازم ديگ روغن داغ

مشعل تمام اتوماتيك ( گاز – گازوئيل –مازوت و دو گانه سوز ) استاندارد به انتخاب مشتري.
يك دستگاه پمپ سير كوله متناسب با ظرفيت ديگ روغن داغ.
الكترو پمپ دنده اي جهت تزريق روغن به سيستم .
پرشر سوئيچ جهت تنظيم فشار روغن .
ترموستات ديجيتالي جهت تنظيم حرارت روغن و حرارت اگزوز .
مانومتر روغن استيل جهت ملاحظه فشار سيستم رفت و برگشت روغن داغ.
ترموتر اروپايي غلاف استيل جهت ملاحظه حرارت سيستم رفت و برگشت روغن داغ .
صافي مخصوص با توري تمام استيل در مسير برگشت روغن .
لرزه گير جهت تنش گيري لوله ها از پمپ سير كوله روغن داغ
تابلو فرمان هوشمند تمام اتوماتيك جهت كنترل دستگاه بالوازم اصلي .
منبع سپراتور.
منبع تغذيه روغن متناسب با ظرفيت بويلر روغن داغ.
منبع انبساط همراه با لول كنترل اتوماتيك متناسب با ظرفيت ديگ روغن داغ

 

2 Comments

  1. مهرداد فرازمند گفت:

    درود بر شما من نیاز به یک سیستم انتقال حرارت توسط روغن داغ جهت نصب بروی دستگاه خط کشی رنگ گرم ترموپلاستیک جهت اجرای خط کشی جاده دارم و دمای ذوب رنگ ما 220 درجه می باشد وحجم رنگ حدود یک تن ایا میتوانید راهنمایی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس - بخش فروش