دیگ یا هیتر روغن داغ

بهره وری انرژی در دیگ بخار
مرداد ۹, ۱۳۹۷
دیگ آبگرم تجهیزات و راه اندازی
مرداد ۹, ۱۳۹۷

دیگ یا هیتر روغن داغ

دیگ یا هیتر روغن داغ

 

در تاین مقاله میکوشیم تا توضیحات کافی در مورد دیگ یا هیتر روغن داغ را عنوان کنیم ، دیگ یا بویلر صنعتی در حالت کلی به هر وسیله یا دستگاه تبادل حرارت که سبب انتقال دما از یک سیال بسیار داغ به یک سیال سردتر می شود ، اطلاق می گردد.

دیگ یا هیتر روغن داغ نیز در حالت عمومی نیز شامل همین تعریف می شود ولیکن بصورت اختصاصی تر می توان گفت که دیگ روغنداغ یک مبدل انتقال حرارت بین پلاسمای بسیار داغ مشعل و سیال داغ روغن می باشد.

یک دیگ روغن به عنوان قلب تپنده یک سیستم انتقال حرارت با سیال روغن داغ بوده و در این مدار گردشی نقش اصلی تولید حرارت را به عهده دارد و لذا نحوه طراحی و ساخت آن از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

ساختمان اصلی یک دیگ و هیتر روغن داغ از قسمت های ذیل تشکیل شده است

پوسته و بدنه Shell and Body) .1 )

کوئل های حرارتی Heating Coil ) .2 )

درب ها و پایه ها Door And Skid ) .3 )

هیتر یا دیگ روغن داغ برای کارکرد صحیح در مسیر سیرکوله روغن  باید دارای تجهیزات و لوازم به شرح ذیل باشد

  1. پمپ سیرکوله با هد و دبی محاسبه شده که دارای سیل نسوز می باشد.

۲٫ مشعل یا برنر که بسته به نوع سوخت مصرفی گازسوز،گازوئیل سوز و مازوت یا دوگانه و سه گانه می باشد

۳٫ منبع انبساط جهت کنترل انبساط حجمی روغن

۴٫ منبع ذخیره روغن

۵٫ پمپ پرکن خط.

۶٫ تابلو و ومدار فرمان

۷٫ تجهیزات کنترلی

۸٫ شیرآلات و اتصالات

(سیستم گرمایش روغن داغ ) اویل هیتر

دیگ روغن داغ یا اویل هیتر ، از حیث اصول کار دستگاهی است شبیه بویلر و دیگ بخار و بویلر و دیگ آبگرم ، که سطوح تماس مورد نیاز ، برای انتقال حرارت بین دو سیال  مختلف که یکی از آنها گازهای داغ حاصل از احتراق سوخت در مشعل می باشد را ایجاد می نماید .

در سیستم یک  دیگ روغن داغ ،  گازهای داغ حاصل از احتراق سوخت که از دمای بالایی برخوردار می باشند ، سیال بسیار گرم (گرما دهنده ) را تشکیل می دهند و همچنین روغن حرارتی مخصوص کار در دمای بالا  که در داخل لوله کوئل شده در گردش می باشد  ، سیال سرد ( گرما گیرنده ) را تشکیل می دهد و این روغن دائماً در حال سیرکوله می باشد تا دمای مورد نیاز را به مبدل های حرارتی قسمت اپراتور مصرفی انتقال دهد .

برای کارکرد صحیح سیستم گرمایش روغن ،همانطور که در تصویر ذیل مشخص شده است وجود تجهیزات ذیل الزامی می باشدکه مختصراً توضیح داده می شود

اجزاء مختلف خط روغن داغ

  1. اویل هیتر یا دیگ روغن
  2. خط لوله انبساط
  3. منبع انبساط
  4. پمپ سیروکولاتور
  5. شیر کنترل فشار
  6. مصرف کننده یا اپراتور
  7. مخزن ذخیره روغن
  8. پمپ تغذیه
  9. جداکننده گاز
  10. قسمت کنترل یا تابلو برق

دیگ روغن داغ یا اویل هیتر

دیگ روغن داغ یا بویلر روغن داغ دستگاهی است که با ایجاد سطح حرارتی لازم برای تماس روغن در حال گردش با گازهای داغ حاصل از احتراق سوخت مشعل ، سبب انتقال حرارت به سیال درگردش می گردد

اجزا دیگ روغن شامل :

بدنه یا شل ، کوئل های لوله ای حلقوی ، و درب و سطوح ایزوله شده می باشد

مجهز به یک دستگاه مشعل متناسب با سوخت مصرفی بوده که توسط تابلو فرمان کنترل می گردد. یک دیگ روغن داغ

منبع انبساط سیستم روغن داغ

این تجهیزات جهت جبران انبساط حجمی روغن در سیستم گرمایش روغن داغ لحاظ می گردد که ظرفیت این مخزن انبساط با توجه به نوع روغن مصرفی و با توجه به توصیه کارخانه تولید کننده روغن حرارتی ، حداقل در حدود ۴۰ %  از حجم کل روغن در نظر گرفته می شود

پمپ سیرکولاتور سیستم روغن داغ

جهت گردش روغن در دیگ روغن داغ و اپراتور یا مصرف کننده حرارتی ، از پمپ مخصوص که توانایی کار در دماهای بالا (تا ۴۰۰ درجه) را دارد به  عنوان پمپ سیرکولاتور استفاده می گردد که این پمپ با الکتروموتور متناسب با آن کوپله شده است

مصرف کننده یا اپراتور

روغن داغ سیرکوله شده وارد کوئل ها و مبدل های حرارتی مخصوص می گردد به نحوی که امکان جذب و انتقال حرارت به مصرف کننده میسر گردد وطراحی این قسمت در سیستم های گرمایشی بسته به نوع کاربرد متفاوت خواهد بود

مخزن ذخیره روغن و پمپ تغذیه

برای تامین کسری روغن مورد نیاز در سیستم گرمایش روغن داغ  و همچنین تخلیه روغن از مخزن ذخیره استفاده می گردد که ظرفیت مورد نیاز  این مخزن با توجه به حجم روغن مورد نیاز و پیش بینی تخلیه اضطراری روغن ،توسط طراح یا سازنده سیستم پیشنهاد می گردد.و پمپ تغذیه نیز برای پمپاژ روغن به سیستم از مخزن ذخیره مورد استفاده قرار می گیرد

تجهیزات کنترل فشار و دما و جریان و جداکننده گاز از روغن

این تجهیزات به نحوی در سیستم طراحی می گردند که ایمنی و کارکرد صحیح آنرا کنترل نمایند و بسته به نوع سیستم و حساسیت های ایمنی خط روغن داغ توسط اجرا کننده سیستم گرمایشی یا طراح ماشین ساز لحاظ می گردند.و جداکننده گاز نیز برای جلوگیری از اختلال در سیستم سیرکوله روغن داغ و ایجاد صدمات به تجهیزات ، در مسیر قرارداده می شود

تابلو برق یا پنل کنترل و فرمان

این قسمت جهت کنترل سیستم گردشی و کارکرد مشعل دیگ روغن داغ استفاده ،که توسط سازنده دیگ ارائه می گردد

مزایای دیگ روغن داغ نسبت بویلر بخار

در سیستم های گرمایشی صنعتی و غیر صنعتی عموما استفاده از آب و بخار بسیار رایج می باشند به عنوان مثال می توان به استفاده ازسیستم گرمایش با دیگ آبگرم و آبداغ در ساختمان ها و یا به استفاده ازسیستم های گرمایش مستقیم و غیر مستقیم بخار در صنایع غذایی ، اشاره کرد.

ولیکن همه می دانیم که زمانی که دمای بالایی نیاز داشته باشیم

(مثلاً حدود ۳۰۰ درجه )، سیستم آبداغ به دلیل محدودیت های فنی طراحی و غیره ، به هیچ وجه جوابگو نخواهد بود و سیستم گرمایش دیگ های  بخار

نیز در صورتی این دما را تأمین خواهد کرد که در فشار بالایی (حدود ۸۵ بار ) کار کند .

از طرفی استفاده از سیستم بخار در چنین فشار کاری علاوه بر اینکه به  کارفرما  در خصوص تهیه و اجرای سیستم و  همچنین کاربری و نگه داری آن هزینه های گزافی را تحمیل می نماید ، در خصوص  ایمنی سیستم  و تجهیزات به کار رفته ، نیز  مشکلات فراوانی را ایجاد خواهد کرد.

لذا بهترین گزینه برای این مشکل و کاهش هزینه ها  استفاده از سیستم دیگ روغن داغ یا اویل هیتر می باشد.

دیگ روغن داغ دستگاهی است که سبب گرمایش مستقیم  روغن حرارتی مخصوص در کوئل های طراحی شده داخل بویلر روغن می گردد و این روغن داغ شده در یک سیکل بسته ، دائماً در حال سیرکوله می باشد.

در سیستم گرمایش با استفاده از روغن داغ رسیدن به دمای ۳۰۰ درجه و بالاتر (تا ۴۰۰ درجه ) امکان پذیر می باشد و با توجه به پیشرفت های صورت گرفته در خصوص تولید این محصول ، امکان طراحی و تولید و اجرای سیستم با بالاترین راندمان حرارتی نیز مهیا گردیده است.

در نمودار ارائه شده در ذیل شما می توانید مقایسه رنج  دمای کاری روغن ، آب گرم و بخار را با  یکدیگر  مشاهده نموده و اطلاعات مفیدی  را در این خصوص کسب نمایید .

مزیت و برتری سیستم گردش روغن داغ (دیگ روغن داغ)  نسبت به سیستم بخار دیگ بخار

سیستم گردش دیگ روغن داغ از این  توانایی برخوردار می باشد که در فشار کار اتمسفر دمای بالاتر از ۳۵۰ سانتی گراد  داشته باشد

یکی دیگر از امتیاز های مهم در سیستم دیگ روغن داغ ،  سهولت در تعیین و کنترل درجه حرارت دلخواه  می باشد .

مزیت دیگر و با اهمیت در سیستم دیگ روغن داغ نسبت به دیگ بخار ،

عدم نیاز به تجهیزات مورد نیاز برای بهسازی  آب دیگ بخار مانند دستگاه

و سختی گیر می باشد   دی اریتور

یکی دیگر از فاکتورهای مهم در  بهره وری و  از مزایای دیگر سیستم دیگ روغن داغ نسبت به بخار ، عدم از دست دادن دما به جهت کندانس شدن می باشد .

در سیستم دیگ روغن داغ  ما بسیار کمتر ، شاهد مشکلات ناشی از خطر خوردگی و خطر خسارتهای مربوط به رسوب زدایی می باشیم (اگر دستورالعمل های فنی رعایت گردند به ندرت اتفاق می افتند ).

در استفاده از سیستم دیگ روغن داغ ما هزینه های پایین تری در خصوص  تعمیرات و نگهداری پرداخت خواهیم کرد.

در سیستم دیگ روغن داغ ما شاهد کار کرد آرام  (بدون ایجاد سر و صدا)  می باشیم .

و در نهایت یکی دیگر از مزایای مهم  استفاده از سیستم دیگ روغن داغ ، کارکرد آسان و عدم نیاز به تجهیزاتی مانند تله بخار و غیره می باشد.

دیگ روغن داغ یا اویل هیتر به دلیل وجود دو عامل همزمان  گردش سیال  و  انتقال حرارت در آن بایستی حداقل از دو جهت مورد تحلیل فنی مهندسی قرار گیرد

اصول حاکم در مکانیک سیالات

اصول حاکم در انتقال حرارت

هر چند عوامل دیگری مانند خواص شیمیایی و فیزیکی روغن حرارتی و موارد دیگر ، نیز در کارکرد صحیح این دستگاه نقش موثر خواهند داشت .

در عین حال در بویلر های روغن داغ ارائه شده در مشهد بویلر علاوه بر رعایت و بهره جستن از اصول فنی مهندسی ، تجربه بالای ۳۵ سال اجرا و تولید ، از موارد تمایز نسبت به خیلی از تولید کنندگان دیگر می باشند .

مشخصات کلی دیگ روغن داغ (اویل هیتر)

طرح دیگ روغن داغ ارائه شده مطابق طرح تایید شده آلمانی می باشد

دیگ روغن داغ به نحوی طراحی شده است که به صورت سه پاس حرارتی واقعی باشد

با توجه به تقاضای مشتری و یا نیازهای فنی به صورت افقی یا  عمودی قابل ارائه می باشد

کوئل دیگ از نوع کوئل های دولایه و تولید شده از لوله های آلیاژی آتشخوار می باشد

هر چند در حال حاضر هیچ استاندارد ملی برای دیگ روغن داغ تدوین نشده است ولیکن استفاده از اصول فنی ارائه شده در استاندارد های بین المللی معتبر و مورد تایید مانند استاندارد آلمانی نامبرده در ذیل در تولید این بویلر مرسوم می باشد

DIN 4754 – Heat transfer installations working with organic heat transfer fluids – Safety requirements, test – Standard

درجه حرارت کار دیگ روغن داغ از  ۱۵۰ الی ۳۵۰ درجه سانتی گراد  قابل دستیابی می باشد (دمای بالای ۳۰۰ درجه فقط با تجهیزات مورد نیاز و لوازم ایمنی دیگر امکان پذیر می باشد ولیکن به دلیل بالا رفتن استهلاک تجهیزات توصیه نمی گردد

مشخصات لوازم دیگ روغن داغ

مشعل تمام اتوماتیک ( گاز – گازوئیل –مازوت و دو گانه سوز ) استاندارد به انتخاب مشتری.
یک دستگاه پمپ سیر کوله متناسب با ظرفیت دیگ روغن داغ.
الکترو پمپ دنده ای جهت تزریق روغن به سیستم .
پرشر سوئیچ جهت تنظیم فشار روغن .
ترموستات دیجیتالی جهت تنظیم حرارت روغن و حرارت اگزوز .
مانومتر روغن استیل جهت ملاحظه فشار سیستم رفت و برگشت روغن داغ.
ترموتر اروپایی غلاف استیل جهت ملاحظه حرارت سیستم رفت و برگشت روغن داغ .
صافی مخصوص با توری تمام استیل در مسیر برگشت روغن .
لرزه گیر جهت تنش گیری لوله ها از پمپ سیر کوله روغن داغ
تابلو فرمان هوشمند تمام اتوماتیک جهت کنترل دستگاه بالوازم اصلی .
منبع سپراتور.
منبع تغذیه روغن متناسب با ظرفیت بویلر روغن داغ.
منبع انبساط همراه با لول کنترل اتوماتیک متناسب با ظرفیت دیگ روغن داغ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Call Now Buttonتماس - بخش فروش