تعمیر و نگهداری دیگ های بخار
– نگهداری دیگ های بخار غیر فعال :
زمانی که از دیگ بخار بهره برداری نمی شود ، باید آن را در بهترین شرایط ممکن نگهداری کرد تا از خوردگی لوله ها و بدنه دیگ بخار جلوگیری شود . روش نگهداری ناحیه تولید بخار و محفظه احتراق با یکدیگر فرق دارد .
روش نگهداری ناحیه تولید بخار ، با توجه به شرایط محیط و مدت زمان نگهداری انتخاب می شود .
نگهداری دیگ بخار به دو روش انجام می گیرد :
اگر قرار است دیگ بخار برای مدت طولانی از خط تولید خارج شود و یا امکان کاهش دمای محیط به پایین تر از صفر درجه سانتیگراد وجود داشته باشد ، بهتر است از روش نگهداری خشک استفاده شود . ولی روش نگهداری تر زمانی مناسب است که دیگ بخار برای مدت زمانی کوتاه ، همچون تعطیلات آخر هفته از خط تولید خارج شود .
8-1-1- نگهداری دیگ بخار به روش خشک :
- به منظور اطمینان از خشک شدن دیگ بخار ، از حرارت و هوای فشرده گرم استفاده می شود . لازم است تمام سطوح دیگ بخار بالاتر لز نقطه شبنم نگهداری شود تا از میعان بخار آب جلوگیری گردد .
- پس از خشک شدن دیگ بخار ، تمام مجراهای ورود و خروج هوا و دریچه ها را مسدود کنید . یکی از مواد جاذب رطوبت زیر را به مقدار توصیه شده بر روی سینی های مقاوم دربرابر خوردگی بریزید و سینی ها را دردرامهای دیگ بخار قرار دهید .
- آهک زنده به مقدار 960 گرم به ازای هر متر مکعب حجم دیگ بخار .
- آلومینای فعال یا سیلیکاژل به مقدار 1280 گرم به ازای هر متر مکعب حجم دیگ بخار .
3 . هر دو ماه یکبار وضعیت دیگ بخار ، از نظر خشک بودن از رطوبت کنترل شود و در صورت نیاز تدابیر لازم اتخاذ گردد .
4 . دیگ بخار تمیز و در صورت نیاز رسوب زدایی شود .
8-1-2- نگهداری دیگ بخار به روش تر :
- دیگ بخار تمیز و در صورت نیاز رسوب زدایی شود .
- دیگ بخار را به یکی از روشهای زیر آبگیری کنید :
- اگر دیگ بخار دارای سوپرهیترنمی باشد ، آن را تا حجم متعارف ، با آب هوازدایی شده و مواد محافظ پر کنید .
- اگر بخش سوپرهیتر دیگ بخار قابل تخلیه کردن می باشد ، مانند حالت قبل عمل نمایید .
- اگر دیگ بخار دارای سوپرهیتر غیر قابل تخلیه می باشد ، بخش سوپرهیتر را با آب بخار برگشت و ماده نگهدارنده پر کنید . سپس دیگ بخار را تا حجم متعارف با آب هوازدایی شده و مواد محافظ پر کنید .
3 . به منظور اطمینان از یکنواختی مواد در دیگ بخار لازم است با استفاده از یک پمپ ، آب داخل دیگ بخار به گردش در آید .
4 . هر هفته یکبار ، غلظت مواد داخل دیگ بخار کنترل شود تا در صورت نیاز کمبود مواد شیمیایی جبران شود .
8-2- نگهداری ناحیه احتراق در دیگ های بخار :
مواد باقیمانده از احتراق سوخت ( رسوبات ) ، حاوی ترکیبات معدنی و آلی است . به طور معمول این ترکیبات جاذب رطوبت و اسیدی می باشند . هنگامی که دیگ بخار از خط تولید خارج می شود ، مواد باقیمانده از احتراق سوخت ، رطوبت هوای مجاور خود را جذب می کنند . لذا قدرت فعل و انفعال اسیدی آنها افزایش یافته و شرایط خوردگی سطح لوله ها و بدنه رسوب گرفته فراهم می شود . به منظور رفع این مشکل موارد زیر توصیه می شود :
- پس از خاموش کردن دیگ بخار ، در اولین فرصت برای تمیز کردن سطوح رسوب گرفته اقدام شود . تاخیر در اجرای این مرحله ، عمل تمیز سازی سطوح را دشوار می کند .
- با استفاده از هوای فشرده و وسایل مناسب می توان سطوح رسوب گرفته را تمیز کرد .
- پس از عملیات تمیز سازی ، لازم است محل عبور گازها و سطوح رسوب گرفته با یک پودر قلیلیی همانند هیدرات منیزیم ، تمیز شوند تا ازخنثی شدن مواد اسیدی اطمینان حاصل شود .
8-3- رفع عیوب در دیگ های بخار :
- اگر غلظت مواد آب دیگ بخار در حد استاندارد نیست ، ممکن است :
- مواد ، کم تزریق شده باشد .
- دستگاه تزریق دچار مشکل شده باشد .
- دستگاههای تصفیه کارایی خود را از دست داده باشند .
- زیر آب دیگ بخار به مقدار کافی زده نشده است .
-
اگر دیگ بخار کف می کند ، ممکن است :
- غلظت املاح آب دیگ بخار زیاد باشد .
- قلیاییت آب دیگ بخار بیش از حد مجاز باشد .
- مواد کف زا و یا روغنهای صابونی شونده وارد دیگ بخار شده باشد .
- میزان مصرف سوخت نوسان داشته باشد و بار حرارتی متغیر و غیر متعارفی به دیگ بخار اعمال شود .
- اگر سطح آب در شیشه آب نما نوسان شدیدی دارد ، ممکن است :
- دیگ بخار در حال کف کردن باشد .
-
اگر دیگ بخار آبگیری نمی کند ، ممکن است :
- کلید پمپ روی حالت روشن نباشد .
- منبع تغذیه دیگ بخار تخلیه شده باشد .
- شیر تغذیه آب که روی منبع نصب شده است ، بسته شده باشد .
- شیر ورودی آب به دیگ بخار بسته یا اشکال داشته باشد .
- صافی آب کثیف شده باشد .
- اتصالهای برقی صحیح نباشد .
- رله اضافه بار مربوط به مشعل عمل کرده باشد .
- فیوز مدار پمپ سوخته باشد .
- اتصالهای روی ترمینال پمپ آب صحیح یا محکم نباشند .
- دور موتور پمپ آب برعکس باشد .
- کنتاکتور پمپ آب اشکال داشته باشد .
- دستگاه کنترل کننده سطح آب اشکال داشته باشد .
- شناور گیر کرده باشد .
- در دیگهای بزرگ ، شیر زیر دستگاه کنترل کننده سطح آب ، باز نباشد .
- اتصالهای الکتریکی دستگاه کنترل کننده سطح آب ، صحیح یا محکم نباشد .
-
اگر مشعل شروع به کار نمی کند ، ممکن است :
- اتصالهای برقی محکم نباشد .
- فیوز مدار سوخته باشد .
- کنتاکتور مشعل اشکال داشته باشد .
- مشعل دیگ در وضعیت قطع باشد .
- مدار الکتریکی اشکال داشته باشد .
- چشم الکتریکی در معرض نور قرار گرفته باشد .
- رله اضافه بار مربوط به مشعل عمل کرده باشد .
- در مشعل محکم بسته نشده باشد .
-
اگر موتورهای مشعل و فن کار می کنند و شعله ایجاد نمی شود ، ممکن است :
- اتصالها صحیح یا محکم نباشند .
- کلیدهای فشاری هوا عمل نکرده باشند .
- میکرو سوییچ های مسیر دمپر هوا و سوخت ، عمل نکرده باشد .
- منبع سوخت خالی باشد .
- در صورت استفاده ازمازوت ، سوخت سردباشد و یا ترموستات خراب شده باشد .
- دورموتورمشعل یا پمپ سوخت یا موتور فن برعکس باشد .
- صافی سوخت کثیف شده باشد .
- شیرهای مسیر سوخت بسته باشد .
- دمپر هواگیر خراب باشد .
- نسبت هوا وسوخت صحیح نباشد .
- جرقه تولید نشود .
- الکترودهای جرقه زن کثیف و یا خراب باشد .
- تنظیم الکترودها غلط باشد .
- اتصال الکترودها کامل نباشد .
- ترانسفورماتور جرقه خراب باشد .
-
اگر مشعل روشن شده ، بلافاصله خاموش می شود ، ممکن است :
- اتصالهای الکتریکی محکم نباشد .
- اتصالهای الکتریکی در مدار چشم الکترونیکی برعکس بسته شده باشد .
- جریان دریافتی چشم الکترونیکی کم باشد .
- مانع در مسیر نور شعله و چشم الکترونیکی قرار داشته باشد .
- نسبت سوخت و هوا مناسب نباشد و شعله کامل ایجاد نشود .
-
اگر مشعل در حین کار خاموش می شود ، ممکن است :
- برق قطع باشد .
- فیوز کنترل کننده فرمان مدار سوخته باشد .
- اتصالهای الکتریکی شل باشد .
- چشم الکترونیکی ایراد داشته باشد .
- سلو نویید سوخت خراب شده باشد .
- سوخت تمام شده باشد .
- در صورت استفاده از مازوت سوخت سرد شده باشد .
- آب به داخل سوخت نفوذ کرده باشد .
- اشکالی در مسیر انتقال سوخت پیش آمده باشد .
- پمپ سوخت از کار افتاده باشد .
- پمپ سوخت هوا کشیده باشد .
- نسبت سوخت و هوا مناسب نباشد .
-
اگر شعله دود می کند ، ممکن است :
- هوای محفظه احتراق کم باشد .
- نسبت سوخت و هوا مناسب نباشد .
- در صورت استفاده از مازوت ، درجه حرارت سوخت کم باشد .
- فشار سوخت زیاد باشد .
- لوله های پاس دو و سه کثیف شده باشد .
- در مسیر دودکش اشکال پیش آمده باشد .
10.اگر مشعل پیوسته خاموش و روشن می شود ، ممکن است :
- در مشعل محکم بسته نشده باشد .
- بار دیگ نسبت به اندازه و ظرفیت آن کم باشد .
- کلید های فشاری معیوب باشد .
- نشت لوله های مسی باعث اختلال کار در کلید های فشاری شده باشد .