انواع و طبقه بندی دیگ بخار

دیگ آب گرم و آب داغ سیستم سه پاس
دیگ آب گرم و آب داغ سیستم سه پاس
مرداد 14, 1397
بویلر دیگ بخار تولید بخار
مرداد 14, 1397

انواع و طبقه بندی دیگ بخار

طبقه بندی بر اساس ماتریال

  • دیگ های چدنی
  • دیگ های فولادی


طبقه بندی دیگ بخار از نظر فشار


دیگهای فشار ضعیف: به دیگهایی اطلاق می گرددکه فشار داخل آنها بیش از یک اتمسفر و کمتر از
10اتمسفر باشد.
دیگهای فشار متوسط: به دیگهایی اطلاق می گردد که فشار داخل آنها بین 5الی 15اتمسفر و یا 75
الی 225
Psiمی باشد.
دیگهای فشار قوی: به دیگهایی اطلاق می گردد که فشار داخل آنها بیش از 15اتمسفر باشد.
طبقه بندی بر اساس نوع سوخت:
دیگ بخار گاز سوز
دیگ بخار گازوییل سوز
دیگ  بخار مازوت سوز
دیگ بخار چند گانه سوز


طبقه بندی بر اساس نوع سیال عامل

  • دیگ های بخار
  • دیگ های آب داغ
  • دیگ های آب گرم
  • دیگ ها ی روغن

 

طبقه بندی بر اساس آب در لوله یا شعله در لوله

  • دیگ های بخار فایر تیوب
  • دیگ های بخار واتر تیوب

دیگ های بخار چدنی


دیگ های بخار چدنی برای فشار های پایین وحداکثر 5barاستفاده میشوند لذا این دیگ ها در مصارف
خانگی وتولید آب وبخار برای مصارف صنعتی سبک از نظر فشار ودمای کاری دارای محدودیت
هستند برای مناطقی که در زمستانها هوا خیلی سرد است وآب برگشتی دمایش خیلی پایین تر از
آب رفت است نباید از این نوع ذیگ ها استفاده شود زیرا تنش های حرارتی باعث ترک خوردگی پره
ها می شود دیگ های چدنی به دلیل اینکه پره ای بوده بنا براین امکان افزایش ظرفیت حرارتی آنها
و حمل ونقل ونصب آنها به آسانی صورت می گیرد .از طرفی هزینه ساخت ونصب بویلر های چدنی
بیشتر از نوع فولادی است


  دیگ بخار فولادی


دیگ بخار فولادی برای فشارهاودبی های کم تا زیاد کار برد دار ند .دیگهای بخار فولادی خود به دو نوع
عمده آب در لوله
) (WATERTUBEو آتش در لوله) (FIRE TUBEتقسیم می شوند

دیگ ھای آب در لوله


این دیگ ها برای فشارها ودبی های زیاد مورد استفاده قرار می گیرند ادر مواردی که نیاز به تامین
فشارهای بالا می باشد مثل نیروگاههای بخار از دیگ های آب درون لوله استفاده می شود در این جا
آب درون لوله ها جریان داشته وحرارت توسط شعله از خارج لوله ها به سیال داخل است که آب میباشد

منتقل میشود وبخار تولید گردیده وبه مخزن بالایی میرود وسپس در صورتی که نیاز باشد مجددا توسط شعله فوق داغ شده وبیشتر در نیروگاهها وصنایعی که نیاز به فشارهای زیاد بخار مورد نظر است کاربرد دارند.این نوع دیگ ها برای فشار های بالای 150Psi وتا حداکثر 900Psi ودبی بخار بیش از 15000Lb/hrمورد استفاده قرار می گیرند

دیگ ھای آتش در لوله  

دیگ های فولادی آتش درلوله برای فشار های کم تا متوسطحدود 16bar و دبی هایی تا حدود 30

ton/hr مورد استفاده قرار می گیرند. دراین نوع دیگ ها محصولات احتراق در داخل لوله ها حرکت کرده وآب بر روی پوسته بیرونی لوله ها وکوره قرار دارد این نوع دیگ ها در صنایع مختلف کارخانجات استفاده می گردد.

قطعات اصلی دیگ بخار

دیگ بخار از نظر قطعات اصلی تشکیل شده است از:

 

قطعات اصلی دیگ بخار

مشخصات فلزات بکار رفته در ساختمان دیگ بخار

بدنه و شبکه ها :   بدنه دیگ بخار در جدول فلـــــزات از نوع  4MN17می باشد. 

که شامل عناصر زیر است :

%0.40S=0.05 %   MN=1.20%     C= 0.17 %    CV=0.30%   P=0.05%           SI= الکترود به کار رفته در جوشکاریها میبایست از نوع 7018باشد.  

آنتالپی :عبارت است از گرمای موجود در سیال

در رابطه با آب و بخار آب 3آنتالپی وجود دارد که عبارتنداز:

  • آنتالپی اشباع: ( بر حسب واحد جرم گرمای انگلیسی Btu/lb) که عبارت است از گرمای موجود در یک پوند آب در دما و فشار اشباع مورد نظر.(British thermal unit )
  • آنتالپی تبخیر: (Btu/hr  ) گرمای لازم جهت تبخیر یک پوند آب در فشار و دمای اشباع معین
  • آنتالپی بخار اشباع: ( Btu/hr) عبارتند از گرمای موجود در یک پوند بخار آب اشباع در دما و فشار مورد نظر.

آنتالپی بخار اشباع، مجموع آنتالپی مایع اشباع و آنتالپی تبخیر است یا گرمای کل موجود در بخار آب اشباع بر حسب Btu/hr  ( در سیستم متریک واحد آنتالپی Joules/kg می باشد.)  مایع اشباع: آب اشباع در دمای اشباع یا جوش  بخار اشباع : عبارت است از بخار آب در دمای جوش به هنگام جوشیدن آب در یک ظرف بسته ، هم بخار آب و هم آب در وضعیت اشباع قرار دارند تا زمانی که توسط دیگ فاقد بخار داغ کن (Super Heater)بخار تولید می شود این بخار اشباع است.

بخار اشباع به این معنی می باشد که بخار دارای هیچ آبی نیست و هنوز فوق داغ نشده است(هنوزدر دمای جوش قرار دارد.)

شرح کلی دیگ بخار

مرحله نخست از قسمت جلو کوره تا انتهای آن است (شماره 1) و طوری ساخته شده که در مقابل گرمای حاصله از احتراق و سوخت و جذب حرارت از بدنه کوره و انبساط حاصله از آن مقاومت کند و حالت ارتجایی دارد. مرحله دوم و سوم عبور گاز شامل عبور گاز حاصل از اشتعال سوخت در دو سری لوله (شماره2و3) می باشد.

اطاقک احتراق نصب شده در انتهای کوره (شماره4) حرارت حاصله از احتراق سوخت را بصورت تشعشعی به سطح آب داخل دیگ منتقل می کند.

لایه سیمانی نسوزی در دریچه عقبی دیگ بکار رفته است . این دریچه به اندازه کافی بزرگ و مخصوص دخول افراد به منظور بازرسی مجرای خروجی دود یا گاز (دودکش اصلی دیگ) را بر حسب شرایط محل نصب می توان در بالا و یا در پشت دیگ نصب نمود(شماره 5)

بدنه دیگ بخار با یک لایه عایق پشم شیشه به ضخامت 50 میلیمتر پوشیده شده است و روی آن بوسیله ورق نرم و نازک فلزی روکش کاری شده است .

اتصالات بدنه و کوره دیگ بوسیله جوشکاری انجام شده است و تمامی جوشها بوسیله اشعه x  تست شده و تنش داخلی آن ازاد گردیده است.

سوخت مایع و گاز سوخت مناسب این دیگها هستند و می توان از مشعل های گاز و یا مایع سوز و یا از مشعل های مختلط دو سوخته گاز و مایع استفاده کرد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس - بخش فروش