تولید کننده انواع دیگ های بخار فعالیت خود را در صنعت تاسیسات و انرژی با هدف طراحی ساخت و تولید انواع سیستم های گرمایشی آغاز نموده ، این شرکت با تکیه بر تجربه و دانش فنی نیرو انسانی زبده و مهندسین کارامد دور نمای بسیار روشنی برای استاندارد های بین اللملی شامل
قیمت دیگ بخار بستگی به پارامتر های مختلفی بستگی دارد ، به طور خلاصه میتوان کیفیت ، مصرف بهینه سوخت – ایمنی- دیگ بخار استاندارد – ظرفیت واقعی دیگ – جنس و ضخامت – و … را عنوان نمود در مقاله جداگانه به صورت مفصل در مورد این موضوع به صورت کاملا تخصصی به آن خواهیم پرداخت
شرکت آذر دما گستر طراح و تولید کننده انواع دیگ های بخار ،آبگرم ، آبداغ ، روغن داغ ، منابع کوئل دار ، سختی گیر ،منابع و مخازن تحت فشار و اتوکلاوهای صنعتی واقع در شهرک صنعت شهید سلیمی تبریز می باشد و اکنون این شرکت برای اولین بار در ایران اقدام به ساخت دیگهای بخار و آبداغ چهار پاس رپرداربا راندمان حرارتی بالا مدل Carno.SB-MAX و CARNO.HB-MAX نموده است ،فلذا از لحاظ مصرف انرژی و ذخیره سازی آن در دستگاههای تولیدی این شرکت از جدیدترین تکنولوژی های روز دنیا بهره گرفته شده است که راندمان حرارتی بالایی داشته و مصرف سوخت را بنا به ظرفیت بویلر به حداقل رسانده است ،ضمنا کلیه محصولات تولیدی این شرکت با رعایت اصول صحیح فنی و مهندسی ، توسط مهندسین مجرب طراحی شده و به وسیله نقشه های تایید شده از شرکت بازرسی سازمان استاندارد تولید و ساخت می گردند .
وظيفه ديگ بخار توليد بخار می باشد. ( مولد بخار) از لحاظ ترموديناميكی در يك ديگ بخار، (حجم كنترل) فقط دما و فشار خروجی اهميت دارد.
در داخل ديگ بخار آب در حال جوشش است و در صورتی كه فشار ديگ بخار معلوم باشد، دما به
دست می آيد .
اجزاي اصلی مولد بخار عبارتند از Super Heater – Economizer
چنانچه آب در فشار و دمايی بالای مقادير Critical وارد ديگ بخار شود 374 MAP آب به محض ورود به ديگ بخار به بخار تبديل می شود. اين دسته از ديگ بخار ها را هستند. Water Drum می نامند. اين ديگ بخار ها فاقد Supercritical Steam Generator
در ديگ بخار ها فشار تزريق نميتواند فشار داخل ديگ بخار را بالا ببرد، اين فشار به سرعت تبديل
وارد ديگ بخار مي گردد. water jet ميشود.
ديگ بخارها برحسب چرخش آب در درون آن به دو دستهی با چرخش و بدون چرخش تقسيم ميشود
هستند، چرخش آب وجود ندارد. Drum كه فاقد Supercritical به طور مثال در ديگ بخارهای كه فاقد Supercritical كه فاقد Drum هستند، چرخش آب وجود ندارد
ديگ بخارهايی كه در شرايط دمايی و فشاری زير مقادير بحرانی هستند، به دو دسته ديگ بخارهای با چرخش طبيعی و ديگ بخارهای با چرخش اجباری تقسيم مي شوند.
در شرايطی كه فشار كاری ديگ بخار بالای 160 اتمسفر باشد، چرخش اجباری ضروری است. در زير اين فشار چرخش طبيعی است
علت لزوم چرخش اجباری در ديگ بخارهای فشار بالا به آن دليل است كه اختلاف دانسيته سيال و
بخار در فشار های بالا كم است. لذا اختلاف دانسيته به تنهايی نمی تواند موجب ايجاد چرخش سيال
در ديگ بخار شود. اما در فشارهای پايين، اختلاف دانسيته به تنهايی براي ايجاد چرخش كافی است
پمپ ،condenser ، در سيكل بسته سيال وارد ديگ بخار می شود. خروجی آن به ترتيب وارد توربين condenser ( پمپ ) و در نهايت مجدد وارد ديگ بخار می شود
در سيكل باز چرخه از كندانسور به بعد حذف می شود. يعنی سيال وارد توربين می شود و خروجی آن ديگر به داخل ديگ باز نمی گردد.
چرخه رانكين به عنوان چرخه استاندارد نيروگاه بخار پذيرفته شده است. چرخه ايدآل رانكين يك چرخه مايع بخار به شمار مي آيد.
چرخه رانكين دیگ بخار به صورت نمودار
چنانچه كندانسور از سيكل بسته حذف شود، سيال ورودی به پمپ دوفازی خواهد بود. از اين رو سيال
داراي حجم مخصوص بالاتری بوده و پمپ بسيار بزرگی برای تامين فشار ورودی به ديگ بخار مورد نياز
خواهد بود. لذا هميشه سيال را بعد از توربين سرد می كنند تا بتوان سيال تك فاز را با پمپ كوچكی
وارد ديگ بخار كرد.
در طراحی ديگ بخار مصرف كننده عامل بسيار مهمی است.
هرچه فشار مورد نياز مصرف كننده بيشتر باشد، بايد فشار ديگ بخار را بالاتر برد.
به علت محدوديت فشار نميتوان تمامی دماها را از ديگ بخار انتظار داشت. چون با بالا رفتن دما، فشار
هم بالا ميرود.
مهمترين عامل در نرخ انتقال حرارت دما است. (دما ↑ => نرخ انتقال حرارت ↑)
در صنعت اولين عامل تعيين كننده دما است. در واقع دمای مورد نياز را ميتوانيم تعيين كنيم اما فشار
از دست ما خارج است.
دیگهای روغن داغ از رقبای مهم دیگ بخار هستند مشكل ديگهای بخار را كه تابع فشار بودند حل كردند ديگهای روغن داغ، بخار تا دمای 250 درجه را با فشار زير 10 بار تامين ميكنند.
بخار با دمای 250 تا 350 درجه با تغيير نوع روغن قابل تامين است
در ديگ بخارها يك منبع خارجی سوخت وظيفه ايجاد گرمايش را بر عهده دارد. اما در اواپراتور يك
سيال ثانويه حرارت مورد نياز را تامين مي كند.
بهترين انتخاب براي سوختهای جامد هستند. مانند زباله های جامد ديگهای عمودی لوله دودی برای كشتی مناسب هستند. البته اين ديگها وزن بالايي دارند.
در ديگ های لوله دودی هرچه فشار بالا تر برود ، بايد محدوديتهايی در طراحی رعايت شوند. برای بالا بردن توان توليدی بايد تعداد لوله ها افزايش يابند. تعداد لوله ها نيز دارای محدوديت ميباشند. به همين دليل قدرت ديگهای لوله دودی محدود ميشوند.
در 80 تا 90 درصد مصارف صنعتی همين ديگهای لوله دودی جوابگو هستند.
در ديگهای لوله دودی قسمت شعله همواره در معرض خوردگی قرار دارد. به علت تابش در اين منطقه و اين دليل كه در تابش تمركز تنش وجود دارد.
همين طور كه در نمودار فوق مشاهده ميكنيم، منطقه كاربرد هر ديگ بخار مشخص شده است.
در محدودهای كه هيچگونه ديگ بخاری وجود ندارد، يعنی هيچ ديگ بخاری در آن فشارها و ظرفيتها كاربردی ندارد. در اين محدوده دانسيته آب و بخار خيلی به هم نزديك ميشود و چرخش طبيعي وجود ندارد.
در ديگ بخار در تمامي لوله ها 100 درصد آب به بخار تبديل نميشود. در برخي لوله ها 100 درصد آب به بخار تبديل شده و در برخي لولهها درصد كمي از آب به بخار تبديل ميشود. ميانگين تبديل بخار در ديگ بخار 10 درصد ميباشد.
با بالا بردن حرارت چرخش بيشتر ميشود و درصد تبديل آب به بخار نيز افزايش مييابد. اما به اين دليل كه در برخي لوله ها 100 درصد آب به بخار تبديل ميشود، با بالا بردن حرارت اين لوله ها ميسوزند. به همين دليل بايد چرخش وجود داشته باشد كه به تدريج درصد زيادی از آب به بخار تبديل
شود و از طرف ديگر لوله ها نسوزند.
در نمودار زير ديده ميشود كه با بالا رفتن حرارت ورودی چرخش افزايش مييابد. اما از جايی به بعد چرخش به دليل بالا رفتن اصطكاك كاهش مييابد. جايی كه نمودار قطع شده است نيز محل سوختن لوله ها است.
همه آبی كه وارد ديگ بخار ميشود نميتواند يك دفعه به بخار تبديل شود (در شرايط زير super critical مثلا اگر Circulation ratio
10 باشد، 10 درصد آب ورودي بخار شده و 90 درصد آن مجدد برميگردد و در چرخه Circulation قرار ميگيرد. بنابراين ميتوان گفت حجم آب داخل حجم آب داخل سيستم ديگ بخار برابر حجم بخار خروجي است كه n برابر است با Circulation Ratio پس هرچه Circulation Ratio بيشتر باشد، حجم ديگ بخار بزرگتر خواهد بود.
circulation در اثر رفتن بخار از لوله ( لوله های ) Riser و پایین آمدن آب در لوله Downcomer ایجاد می شود
در جاهایی که تعداد زیاد است برای محاسبه circulation از Average گیری استفاده می شود چون آب در لوله های مختلف درصدهای جوشش متفاوتی دارد ، در واقع تقسیم بندی بین لوله ها بر اساس میزان جوشش در انها بوده و مقدار جوشش عامل مهمی می باشد
جوشش در انها بوده و مقدار جوشش عامل مهمی می باشد
معمولا لوله های Down comer و Riser بین دو Drum بالا و پایین قرار میگیرد
لوله های – Down comer میتوانند پیش گرم Preheat شوند
در نسل جدید دیگ بخارها به صورت آکاردئونی می باشد
به علت بالا رفتن فشار ، از فشار bar 14 به بالا دیگر محصولات مکانیکی جواب نمیدهد ، به علت درج بالایکوره در دیواره آن مقدار زیادی Expansion ایجاد می شود که با آکاردئونی کردن دیواره کوره تنش حرارتی ایجاد شده را جذب میکنند ( شکل صفحه بعد را ببینید)
در فشار های پایین تر از bar 14 کوره با دیواره صاف میتواند کاربرد داشته باشد
در فشار پایین تر از 14 bar کوره با دیوار صاف میتواند کاربرد داشته باشد
در فشار های پایین تر از 14 bar کوره با دیوار صاف میتواند کاربرد داشته باشد
در فشار های پایین تر از 14 bar کوره با دیوار صاف میتواند کاربرد داشته باشد
در fire tube ها کوره به عنوان پاس اول (pass 1 ) محسوب میشود
محل عبور دود از pass2 به pass 3 با نسوز پوشانده می شود
دیگ های بخار سه پاسه دیگ های جدید هستند (3 pass)
در انتهای کوره ( مقابل شعله ) صفحه ای وجود دارد که به واسطه یک سری لوله نگه داشته می شود یک سر این لوله ها به صفحه مذکور و سر دیگر به انتهای دیگ بخار متصل است
در تصویر بالا حدفاصل پاس 2 به 3 دیده می شود همانطور که نشان داده شده است تعداد لوله های پاس 3 از پاس 2 کمتر است ، چون دمای دود کاهش می یابد و دانسته کمتر می شود برای داشتن سرعت یکنواخت تعداد لوله های پاس 3 کمتر می باشد
از این نوع دیگ ، به عنوان دیگ های روغن داغ استفاده می شود ، در واقع این دیگ ها از نوع water tube هستند
دیگ های بخار قطارها نیز از این نوع هستند به خاطر در حرکت بودن قطار ، در دیگ های Fire Tube لمبر ایجاد میشود که این باعث خاموش شدن دیگ بخار میشود ، لذا در قطارها از دیگ های Fire Tube نمیتوان استفاده کرد
شکل بالا طرح قدیمی دیگ های لوله دودی را نشان میدهد که برای زباله سوزها بسیار ایده آل هستند
نمایی از یک دیگ Fire Tube عمودی در شکل بالا دیده می شود ، دیگ های عمودی 1 یا 2 پاسه هستند دیگ های بخار کشتی ها از این نوع هستند
نمایی از یک دیگ دو مشعله